Kinderen groot leren dromen
Geschreven door Cobi KlappeHoe filter je rioolwater? Wat zijn algoritmes, metadata en machine learning? Geen geringe vragen waar de leerlingen van de groepen 7 en 8 van de A.S. Talmaschool in Rotterdam zich deze woensdagmorgen eind oktober over buigen!
Ruim dertig woensdagochtenden in het jaar krijgen de kinderen van de hoogste klassen van de Talmaschool les van ‘vakexperts’. Aanwezig deze ochtend zijn een bestuurslid van het Hoogheemraadschap van Schieland en Krimpenerwaard en twee IT deskundigen van computerfabrikant DELL. Niet alleen de leerlingen zien naar deze uurtjes uit; bij de koffie blijkt dat ook de gastdocenten erg van de interactie met de kinderen genieten. Klaartje Avis van de Toekomst Expeditie van de IMC Weekendschool coördineert wekelijks de lessen voor de Talmaschool.
Keurig op tijd staan de ‘klassenmanagers’ op de drempel. Of de juffen en meester van deze ochtend mee willen komen? Altijd een beetje spannend, zie je aan de gezichtjes. In de klas is daar weinig meer van te merken. In groep 7 is er volle aandacht voor het werk van de Waterschappen. Nederland telt 21 waterschappen, waarvan 3 in Rotterdam. Een van de kerntaken van het waterschap : droge voeten houden terwijl het klimaat verandert. Ze leren over bacteriën, aardgas en biogas. Vervolgens wordt het echt leuk: de hele klas gaat aan de slag met het filteren van vervuild water. Het vieze water maken ze zelf door in een bak : water – scheutje melk – scheutje sinaasappelsap en een plak ontbijtkoek te mengen. Dat wordt echt een vieze drap. De kinderen gieten het vieze water heel zorgvuldig door plastic flessen, die onderste boven staan en gevuld zijn met watten, zand en steentjes. Resultaat: schoon water druppelt in het opvangbakje.
Pizza
In de groepen 8 a en b staat Operatie Nachtwacht op het programma. Wat blijkt? Bij ‘Operatie Nachtwacht’, het grootste onderzoeks- en restauratieproject ooit naar Rembrandt’s beroemdste meesterwerk, heeft Dell een cruciale rol gespeeld. Dell maakte scans en foto’s van elke centimeter van De Nachtwacht. Met hulp van kunstmatige intelligentie en machine learning (dit betekent: leren van de computer) is alle informatie opgeslagen. Op deze wijze hebben restauratoren alle kennis gekregen over bijvoorbeeld de gebruikte verf en werkwijze van Rembrandt. Dankzij deze technologie kan er met de computer ‘geschilderd’ worden. Maar wat is nu een ‘algoritme’? Om hier achter te komen krijgen de kinderen de opdracht alles wat met een ‘pizza’ te maken heeft in Google in te voeren, maar het woord ‘pizza’ mogen ze juist niet vermelden: deeg – ronde vorm – tomatensaus – kaas en jawel er klinkt al snel gejuich: het plaatje toont een heuse pizza! Een algoritme betekent dus : regels in een vaste vorm opvolgen om ergens uit te komen. Zeer tevreden gaan de leerlingen aan hun vrije woensdagmiddag beginnen. Thuis komen de meeste van hen in een andere wereld. Een meisje vertelt dat zij 4 jaar was toen hun gezin uit Syrië vluchtte. Haar opa en oma zijn in de oorlog om het leven gekomen. Nederlands spreken is geen probleem, thuis spreken ze nog Arabisch. Ze weet dat de Nachtwacht in het Rijksmuseum in Amsterdam hangt. Nee, daar is ze nog niet geweest.
Cobi Klappe
Bestuurslid ‘kind en armoede’
De IMC Weekendschool is in 1998 ontstaan. Psycholoog en onderzoeker Heleen Terwijn ontdekte dat jongeren van 10 jaar volop bezig zijn met hun toekomstdromen. Die toekomst moet gevoed worden. Terwijn ontwikkelde daarom het idee om kinderen van de oudste groepen in contact te brengen met bevlogen professionals en interessante vakgebieden. Dankzij uw donaties ondersteunt Geloof & Samenleving dit jaar het werk van de IMC Weekendschool met 3.000 euro.